Op de François Vatel starten leerlingen meteen in de brugklas met het profiel Horeca, Bakkerij & Recreatie (HBR) of Media, Vormgeving & ICT (MVI).
Veel leerlingen vinden het fijn dat ze daardoor direct praktijkvakken krijgen, als afwisseling op de theorie. De leerlingen kunnen met beide profielen doorstromen naar verschillende vervolgopleidingen.VMBO BASIS profiel HBR
De basisberoepsgerichte leerweg is vooral voor leerlingen die praktisch ingesteld zijn en vaardigheden leren door regelmatig te oefenen. Een klas op de Vatel telt maximaal 24 leerlingen, een LWOO-klas (leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben) telt 16 leerlingen.
VMBO KADER profiel HBR en MVI
De kaderberoepsgerichte leerweg is voor leerlingen die graag willen leren door praktisch bezig te zijn, maar die ook een stuk theorie goed aankunnen. Op de Vatel telt een kaderklas maximaal 24 leerlingen, een LWOO-klas 16 leerlingen.
VMBO GL EN TL profiel HBR en MVI
De gemengde en de theoretische leerweg is voor leerlingen die weinig moeite hebben met leren, maar die zich ook al willen voorbereiden op bepaalde beroepen. Leerlingen doen examen in zes algemene theorievakken en behalen daarnaast een certificaat voor een praktijkvak (beroepsgericht vak).
Omdat leerlingen bij de Vatel direct starten met hun profiel krijgen ze in de eerste twee leerjaren naast theorievakken ook al praktijkvakken. De profielen zijn heel verschillend. Bij Horeca, Bakkerij & Recreatie (HBR) ligt de focus op (banket) bakken, koken en bediening. Media, Vormgeving & ICT (MVI) richt zich vooral op ICT en het werken met computers. Maar leerlingen zijn ook creatief bezig, bijvoorbeeld met het bouwen van een website of het ontwikkelen van een app.
Algemene vakken
Beide profielen
Praktijkvakken HBR
Horeca, Bakkerij & Recreatie
Praktijkvakken MVI
Media, Vormgeving & ICT
In het tweede jaar doen de leerlingen een aantal projecten in het kader van maatschappelijke betrokkenheid, bijvoorbeeld bij de Voedselbank, een verzorgingstehuis, sportclub of buurthuis. Na deze projecten sluiten de leerlingen af met een presentatie over hun ervaringen. In het derde jaar lopen leerlingen drie weken een stage die met hun profiel te maken heeft. Ze worden door de school goed voorbereid en begeleid bij het vinden van een stageplek. De beoordeling van de stage telt mee met het cijfer voor het profielvak.
In het derde jaar wordt gestart met het examenprogramma. In dat jaar sluiten leerlingen al bepaalde algemene vakken af en ook verplichte praktijkonderdelen uit het profiel HBR en MVI.
In het vierde jaar is het centraal schoolexamen en sluiten leerlingen ook het keuzeprogramma af dat bij het desbetreffende profiel hoort.
HBR | HBR/gtl | MVI | |
Nederlands | X | X | X |
Engels | X | X | X |
Duits | of wiskunde | X | - |
wiskunde | of Duits | X | X |
rekenen | X | X | X |
natuur- en scheikunde | - | - | X |
economie | - | X | - |
mens & maatschappij | - | X | X |
maatschappijleer (afgesloten in leerjaar 3) | X | X | X |
beeldende vorming | X | X | X |
sport | X | X | X |
mentorlessen | X | X | X |
HBR | HBR/gtl | MVI |
gastheerschap | gastheerschap | AV-vormgeving en -productie |
bakkerij | keuken | 2/3D vormgeving en productie |
keuken | - | interactieve vormgeving en productie |
recreatie | - | ICT |
In het vierde jaar kunnen leerlingen kiezen uit verschillende pakketten met keuzevakken, zogenaamde topklassen.
HBR | HBR/gtl | MVI | ||
Horeca | Bakkerij | gtl | Sport&Bewegen | Media, Vormgeving & ICT |
keukenspecialisatie | brood- en banket | sport&bewegen | evenementen | robotica |
gastheerspecialisatie | patisserie | evenementen | organisatie evenement | applicatieontwikkeling |
bijzondere keuken | chocolatier / boulangier | - | sport&bewegen | gamedesign |
vrije keuze* | vrije keuze* | - | vrije keuze* | webshop |
*keuze uit: ondernemen, webshop, presenteren, promoten en verkopen of geüniformeerde dienstverlening en veiligheid
De meeste leerlingen op onze school vinden het fijn om regelmatig te bewegen. Er is een mooie gymzaal en zodra het weer het toelaat gaan we buiten sporten. Naast de vier uur sport in het rooster kunnen leerlingen ook sporten in de pauzes en na schooltijd. Zo kunnen ze meedoen aan basketbal, freerunning, dans, kickboksen, zaalvoetbal en tafeltennis.
Afgelopen jaar ontving onze school van het Voedingscentrum de Gouden Kantineschaal; een prijs voor het gezonde aanbod in onze kantine. Onze HBR-leerlingen zijn vaak actief in de keuken, waar zij de basis van het horecavak leren. Daar zetten wij in op een gezonde levensstijl en gezonde producten en recepten.
In ons restaurant komen buurtgenoten voor lunch en diner. Leerlingen met een HBR-profiel verzorgen, onder begeleiding van vakdocenten, de bereiding en bediening. In onze winkel worden zelfgemaakt brood, banket, patisserie en maaltijden verkocht. Openingstijden
STUDIEVAARDIGHEDEN
Studievaardigheden worden gegeven in de brugklas. Leerlingen leren voorbereiden, plannen en leren leren.
REMEDIAL TEACHER
Voor leerlingen met specifieke leerproblemen, zoals dyslexie of concentratieproblemen, hebben wij een remedial teacher.
PASSEND ONDERWIJS
De coördinatoren Passend Onderwijs zijn het aanspreekpunt als gewone hulp onvoldoende blijkt. Zij gaan met de ouders in gesprek over de juiste ondersteuning buiten school.
ONDERSTEUNINGSPROFIEL
In dit document heeft de school vastgelegd hoe de ondersteuning en zorg op onze school zijn geregeld en wat ouders kunnen verwachten als hun kind, om welke reden dan ook, extra ondersteuning nodig heeft.
SCHOOLMAATSCHAPPELIJK WERK
Leerlingen met problemen die niet op school kunnen worden opgelost brengen wij via de zorgcoördinator in contact met het Schoolmaatschappelijk Werk, zodat zij de juiste hulp krijgen of worden doorverwezen. Er wordt altijd eerst toestemming gevraagd aan de ouders.
Alle klassen hebben een vaste mentor die de klas begeleidt. De mentor zorgt voor een goede sfeer in de klas en organiseert, samen met de leerlingen, uitjes. De mentor is voor de leerling het aanspreekpunt voor vragen en problemen of als het niet goed gaat op school. Indien nodig betrekt de mentor ook de ouders van de leerling erbij.
Tijdens de mentorlessen werken leerlingen aan het vak loopbaanoriëntatie en -begeleiding (LOB). In de onderbouw stellen de leerlingen een persoonlijk dossier (portfolio) samen waardoor ze meer inzicht krijgen in hun persoonlijkheid, talenten en interesses. In de bovenbouw wordt vooral aandacht besteed aan de keuzes die leerlingen maken binnen hun profiel en later voor een vervolgopleiding.